Studieophold
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
- uddybe viden om udvalgte emner fra studiets emnekreds. Udvalget af emner afgøres i samspil med de udfordringer, der opstår i værtsorganisationen. Der lægges særlig vægt på at udvikle evnen til at forstå og reflektere over teorier, metode i deres samspil til praksis.
- give færdigheder i anvende avancerede metoder og redskaber samt kunne anvende færdigheder, der knytter sit sig til beskæftigelse inden for den erhvervsøkonomiske fagkreds. Desuden opøves færdigheder i at kritisk og refleksivt at vurdere praktiske problemstillinger og vælge relevante løsningsmodeller på et videnskabeligt fundament. Sidst opøves evnen til at indgå i udviklingsorienteret dialog om faglige emner med kollegaer og virksomhedens ledelse.
- Give kompetence til indenfor sin profils område under hensyntagen til etiske aspekter at styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller samt selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar. Derudover gives kompetence til at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring og specialisering i forskellige læringsmiljøer.
Indhold
- Udarbejdelse af mål for og plan for egen læring.
- Samspillet mellem akademisk læring og praktisk problemløsning.
- Specifikt fagligt indhold udvikles i samspil mellem den studerende, værtsorganisationen og vejledning, og formuleres i læringsplanen.
- Metoder til karriereudvikling og planlægning.
Målbeskrivelse
For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende er i stand til på højt niveau at reflektere over, analysere og perspektivere erfaringerne fra studieopholdet på en måde, så de kan demonstrere:
- avanceret viden om udvalgte emnekredse, således at de er i stand til med stor sikkerhed at redegøre for teorier, metoders og begrebers indhold, forudsætninger og begrænsninger samt mulighederne for at tilpasse disse til at blive et aktiv i praktisk problemløsning.
- sikre færdigheder i at anvende teorier, begreber og metoder i praktisk problemløsning,
- sikre færdigheder i kritisk og refleksivt at vurdere praktiske problemstillinger og udvælge og begrunde løsningsmetoder samt,
- færdigheder i at indgå professionelt i en udviklingsorienteret dialog om faglige problemstillinger i værtsorganisationen.
- kompetence til at indgå i fagligt samarbejde samt strukturere egne læringsbehov og faglige specialisering i forskellige miljøer.
- kompetence til at vurdere etiske aspekter af problemløsningen i forhold til involverede interessenter.
Litteratur
Undervisningsform
Studieopholdet understøttes af en række fælles refleksions- og feedbackseminarer, og indeholder følgende milepæle:
- Indgåelse af aftale med virksomhed.
- Udarbejdelse af individuel læringsplan, der er en plan for opnåelse af læringsmålene i samspillet med den konkrete virksomhed.
- Deltagelse i seminarer, med fokus på træning af og refleksion over samspillet mellem teorier, begreber og metoder samt praktisk problemløsning..
- Træning under studieopholdet i at give gensidig refleksion over den eksperimentelle læring samt brug af universitetet og erhvervsøkonomisk teori og metode.
- Indlevering af portefølje af materialer, der dokumenterer graden af opfyldelse af læringsmålene.
- Arbejde med elektroniske fælles dokumenter og medvirke til gensidig feedback.
- I tilfælde hvor studieopholdet foregår i virksomhed i udlandet gennemføres vejledningen via online deltagelse i seminarer.
Læringsplanen skal indeholde følgende elementer:
- Plan for anvendelse af kendt viden inden for studiets rammer.
- Plan for tilegnelse af ny viden med afsæt i problemstillinger i værtsorganisationen.
- Plan for udviklingsmål af personlig karakter (indgår ikke i karaktergivningen).
- Plan for indhold af portefølje af materialer, der skal indleveres som grundlag for eksamen og som dokumenterer opfyldelsen af læringsmålene for faget.
Læringsplanen skal revideres løbende i samspil med vejledning og under hensyntagen til de projekter/arbejdsopgaver, der arbejdes med i værtsorganisationen.
Porteføljen af materialer, der skal dokumentere opfyldelsen af læringsmålene skal indeholde en introduktion, der forklarer, hvordan den studerende gennem sin interaktion med interessenterne og sin eksperimentelle læring og refleksion er kommet frem til elementerne i porteføljen, løsningen af problemstillingerne samt brugen af erhvervsøkonomisk viden og træk på universitetet i øvrigt. Introduktionen skal medvirke til, at den studerende ved eksamen kan vise sin evne til at vurdere sin egen placering og påvirkning af elementerne i porteføljen samt sin eksperimentelle læring via refleksion. Introduktionen skal ideelt vise, hvordan den studerende har fået en befordrende indsigt og erfaring i, hvad det indebærer at være akademiker i praksis og medvirke til en god praksis. Introduktionen skal have et omfang af maksimalt 20 sider. Derudover kan porteføljen indeholde en bred mængde af forskellige materialer som f.eks.:
- Rapport(er), der dokumenterer undersøgelser.
- Dagbogsoptegnelser, der dokumenterer løbende refleksion over praksis.
- Præsentationer lavet i værtsorganisationen.
- Dokumentation for løsninger udarbejdet for værtsorganisationen.
- Mv.
Arbejdsbelastning
Aktivitet i timer (5 ECTS):
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.
Udprøvninger
Eksamen - Mundtlig prøve ud fra portfolio
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Portfolio: I løbet af semestret.
Mundtlig prøve:
30 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse baseret på den indleverede portfolio af materialer.
Eksamen har til formål at teste den studerendes evne til på højt niveau at reflektere over anvendelsen af teorier i forhold til praktisk problemløsning og interaktion med interessenter, jf. målbeskrivelsen ovenfor.
Omfang
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
I SDU-assignment i kursets side i Blackboard.
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9207401 Studieophold (5 ECTS).
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Faget kan også tages som 10 / 15 ECTS fag. Se venligst egne fagbeskrivelser for disse aktiviteter.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Opfylder den studerende ikke de af universitetet fastsatte forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg, medmindre universitetet har dispenseret, fordi der foreligger usædvanlige forhold.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2018 | Valgfag | Forretnings- og Markedsudvikling - Kolding | Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Styring og Ledelse - Kolding | Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Business Controlling - Kolding | Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | International virksomhedsudvikling (sidste optag 1. februar 2017) - Kolding | Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - før 2018 - September optag | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - før 2018 - Februar optag | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - Optag 2018 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - Optag 2018 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - før 2018 - Februar optag | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - før 2018 - September optag | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 120 ECTS - Optag 2018 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Cand.merc.aud. - Kolding - 120 ECTS - før 2018 | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | HD-F og HD-R | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Bachelor Model A | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding | |
Efterår 2018 | Valgfag | Bachelor Model B | Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding |